عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی

تحقیقات میدانی: به مقصود جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه بهره گیری خواهد گردید.

ب) ابزار گرد آوری اطلاعات:

در این پژوهش از دو ابزار برای جمع آوری اطلاعات بهره گیری گردیده می باشد:

مطالعه اسناد و مدارک: جهت اخذ اطلاعات کلی در مورد سازمان شامل تاریخچه، تعداد پرسنل، وضعیت تحصیلی، آیین نامه ها و …از روش مطالعه اسناد و مدارک بهره گیری گردیده می باشد. همچنین سایر اطلاعات در زمینه ادبیات موضوع، تعیین چارچوب نظری و شاخص ها از منابع موجود در کتابخانه که حاوی کتب، مجلات وپایان نامه ها و گزارشات علمی می باشد، بهره گیری شده می باشد.

پرسشنامه: این ابزار یکی از ابزار های رایج پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش می باشد. پرسشنامه مجموعه ای از سوالهاست که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد که این پاسخ ها داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. از طریق سوالات پرسشنامه
می توان دانش، علاقه، توجه فکری فرد را مورد مطالعه قرار داد (بازرگان وهمکاران، 1388).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

همانگونه که تصریح گردید به مقصود گردآوری داده های بخش تئوریک پژوهش، از روش کتابخانه ای (همچون کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها و سایت های اینترنتی) و به مقصود توصیف دیدگاه جامعه مورد پژوهش  از روش پیمایشی (پرسشنامه) بهره گرفته شده می باشد. پرسشنامه مذکور شامل سه بخش می باشد. بخش اول پرسشنامه شامل تبیین مختصری از پرسشنامه و نحوه تکمیل آن جهت ایجاد وضوح بیشتر پاسخ دهندگان می باشد.  بخش دوم پرسشنامه شامل اطلاعات شخصی که دارای چهار سوال که شامل سن، سطح تحصیلات ، سابقه خدمت و وضعیت استخدام پاسخ دهندگان می باشد. بخش سوم شامل سوال مرتبط با فرایندهای مدیریت دانش و بخش چهارم شامل سوال مرتبط با یادگیری الکترونیکی می باشد. طراحی پرسشنامه در بخش دوم، سوم و چهارم به صورت بسته طراحی گردید.

شایان ذکر می باشد پرسشنامه اول ، پرسشنامه استاندارد فرایندهای مدیریت دانش (Fong & Choi(2009 [1]که دارای ابعاد شش گانه اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره کردن دانش، بهره گیری  از دانش، توزیع دانش و  نگهداری از دانش و پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی(Watkins et.al.(2004 [2]که دارای ابعاد شش گانه دسترسی به فناوری، انگیزش، توانایی یادگیری از  طریق رسانه ها، گفتگوهای گروهی اینترنتی، مسایل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی پرسش نامه های مذکور به صورت بسته با بهره گیری از مقیاس لیکرت 5 گزینه ای (کاملا موافقم امتیاز 1، موافقم امتیاز2 ، نه موافقم و نه مخالفم امتیاز 3، مخالفم امتیاز 4، کاملا مخالفم امتیاز5) می باشند.

3-4- اعتبار و روایی  ابزار پژوهش

 الف) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه:

مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش­های متعددی هست که یکی از این روش­ها اعتبار محتوا می‌باشد.

اعتبار محتوا نوعی اعتبار می باشد که برای مطالعه اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری بکار برده می گردد. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال­های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر
سوال­های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت­های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا می باشد. برای اطمینان از اعتبار محتوا، بایستی در موقع ساختن ابزار چنان اقدام نمود که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه‌گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد(آذر و مومنی، 1387).

پس اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری می باشد که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می گردد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می گردد.

[1] )Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of  knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.

[2] )Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه تاثیر اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.
  • مطالعه تاثیر ایجاد دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.
  • مطالعه تاثیر ذخیره کردن دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.
  • مطالعه تاثیر توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.
  • مطالعه تاثیر بهره گیری از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.
  • مطالعه تاثیر نگهداری از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی  با فرمت ورد