مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز

محیط بازاریابی

محیط در لغت به معنای محیط زیست، محیط اطراف‌، احاطه‌ و دور و بر آمده می باشد. بطور کلی در متون تخصصی مدیریت، محیط، به پدیده­های اطراف سازمان اطلاق می­گردد؛ که بطور معمول عواملی نظیر دولت، رقبا، تکنولوژی، عرضه و تقاضای نیروی کار، مشتریان و ارباب رجوع و اخیرا صنعت مرتبط با سیستم را دربرمی­گیرد (رضائیان، علی، 1376، ص154).

البته فرآیند برنامه ریزی و تدوین و طراحی انواع برنامه­ها(ماموریت، هدفهای بلند­مدت و کوتاه­مدت و راهبرد)، بدون مطالعه و کنکاش محیط، همچنین طراحی و اصلاح ساختار سازمانی، بدون در نظر داشتن محیط، امکان‌پذیر نیست.

مثلا در تدوین راهبرد، محیط، مطالعه و پیمایش محیط، بسیار مهم می باشد؛ زیرا در فرایند تدوین راهبرد(برنامه ریزی راهبردی)، هم بایستی با تجزیه و تحلیل محیط، فرصت­ها و تهدیدهای پیش روی کسب و کار و هم نقاط ضعف و قوت کسب و کار را مشخص نمود. مشخص کردن نقاط ضعف و قوت کسب و کار نیز مستلزم مقایسه توان بازاریابی و تولید آن با رقبا؛ یعنی پیمایش و در نظر داشتن محیط می باشد ( روستا و دیگران، 1381،ص62- 61).

هر حرکتی که بازاریاب انجام می دهد، هم تحت تاثیر عوامل محیطی گوناگون می باشد و هم به نحوی بر آن ها اثر می گذارد. این آثار ممکن می باشد بسیار عمیق یا جزئی باشد. مهمترین ویژگی محیط تغییر می باشد. مثلا تغییر قیمت ارز، تغییر سلیقه، ذائقه، باور ها و عادات آثار گوناگونی بر فعالیت های بازاریابی سازمان ها دارد.

محیط شناسی و محیط یابی سبب می گردد تا بازاریاب بتواند بهتر و سریعتر فرصتها را بشناسد وبازارهایی برای خود به وجود آورد(روستا و دیگران،  1381 ، ص 197).

محیط بازاریابی از دو بخش محیط خرد بازاریابی و محیط کلان بازاریابی تشکیل شده می باشد .

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس
  • اولویت بندی عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز  با فرمت ورد