عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز
بستهبندی محصول
بستهبندی محصول عبارت می باشد از هرگونه ظرف یا بستهای که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می گردد یا بهوسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرفکنندگان منتقل می گردد(روستا و همکاران،1381، ص 216).
بستهبندی بهعنوان یک سیستم متناسب توصیف می گردد که هدف از آن، آمادهسازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف می باشد (سرکا ،1384،ص 17) .
بستهبندی از طرفی عبارت از هنر، علم و تکنولوژی بهجهت آمادهسازی کالاها برای حمل و نقل و فروشو از طرفی، وسیلهای جهت اطمینان از سلامت محصول در تحویل به آخرین مصرفکننده در بهترین شرایط با کمترین هزینه متوسط می باشد(محبی، 1379، ص17) .
قدمت بستهبندی به چند هزار سال قبل و به دوران باستان بازمیگردد. چینیها از موفقترین اقوام در بستهبندی کالاهای مصرفی مانند شیشهها، آینهها، پودرها و دیگر اقلام با ارزش بودند. بستههای چوبی حاوی محصولات چینی گاهی اوقات در اروپا ارزشی بیش از مظروف خود مییافته می باشد. در قرون شانزدهم و هفدهم، همگام با آغاز تحوّل در شیوه تولید در اروپا و با وجود ارتباط تجاری بین قاره جدید (آمریکا) و کشورهای موفق آن دوره، مانند اسپانیا، هلند، انگلیس و پرو، همچنین با کاربرد نیروی ماشین بخار بهجای نیروی بشر (پس از انقلاب صنعتی) و بالاخره بهدنبال تقاضاهای مهاجران اروپایی مقیم آمریکا، تحوّلات و تغییرات شگرفی در نوع بستهبندی کالاها ایجاد شده و بستهبندیهای ترانزیت اهمیت یافتند.
در قرن بیستم، پس ازجنگ جهانی دوم و همگام با گسترش فاصله شهرها، گرانی هزینههای حمل و نقل، دوری مسافت بین محل کار و محل زندگی و … سیستم توزیع کالاها تکامل پیدا نمود، فروشگاههای بزرگ، سوپر مارکتها و سلف سرویسها بهجای فروشگاههای کوچک و منفرد قبلی ایجاد گردید و توسعه پیدا نمود و مصرفکننده در میان دریایی از هزاران قلم کالا با بستهبندیهای مختلف مواجه گردید(بلوریان تهرانی، 1378، ص98).
اخیرا بستهبندی به ابزار بازاریابی بالقوهای تبدیل شده که در صورت برخورداری از طراحی خوب برای مصرفکننده راحتی و برای تولیدکننده ارزش تبلیغاتی دارد. (کاتلر، 1388، ص499).
بسیاری از متون بازاریابی، بستهبندی را بهعنوان بخش اصلی و جداییناپذیر عنصر محصول در چهار P (4P) بازاریابی یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و پیشبرد فروش (Promotion)) مطالعه کردهاند Louw & Kimber, 2007, P. 2)).
سوالات یا اهداف پایان نامه :
- مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس
- اولویت بندی عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس