مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز

جایگاه بسته‌بندی در بازاریابی

بسته‌بندی یکی از عناصر آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) می باشد. یعنی هرکس به‌عنوان محقّق یا پژوهشگر بازاریابی انجام وظیفه نماید، هر مدیر یا کارشناس بازاریابی یا فردی که بخواهد به‌نحوی در مورد یک بنگاه و تولیدات آن مطالعه نماید، ناگزیر از مطالعه و مطالعه روش‌ها و انواع بسته‌بندی تولیدات آن بنگاه می باشد و این مطالعه بایستی در دو زمینه حفاظتی و اطلاع‌رسانی انجام گردد.

یکی از موارد مهم در مطالعه‌های مربوط به کالا، شکل، رنگ، طرح و بسته‌بندی می باشد و این اجزا در ترکیب با یکدیگر شکل ظاهری کالا را به‌گونه‌ای که در برابر مصرف‌کننده جلوه‌گر گردد، تشکیل می‌دهند.

تصمیم‌گیری در مورد بسته‌بندی تا آنجا که به حمل و نقل کالا و حفظ سلامت آن مربوط می گردد، با مدیران تولید و بازاریابی و بالاخص با مدیر تولید می باشد و تا آنجا که به اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه فروش ارتباط پیدا می کند، با مدیر بازاریابی می باشد. بدیهی می باشد هماهنگی مدیر بازاریابی با سایر مدیران در هر زمینه‌ای مانند بسته‌بندی می‌تواند در صحت تصمیمات اتخاذ شده و منطقی بودن آنها مؤثر باشد( کاتلر، 1388، ص498).

پیش‌تر، تصمیمات مربوط به بسته‌بندی کالا، اکثرا تحت تأثیر هزینه و عوامل تولید قرار داشته‌اند و اولین و اساسی‌ترین وظیفه بسته‌بندی نیز نگهداری و حفاظت از کالا بوده می باشد. اما امروزه، عوامل بسیاری باعث شده می باشد بسته‌بندی به‌صورت یکی از ابزارهای بااهمیت بازاریابی درآید. رشد پدیده سلف سرویس به آن معناست که بسته‌بندی بایستی وظایف زیادی را عهده دار گردد. این وظایف عبارت از جلب توجه و تبیین درمورد کالا و فروش می باشد. افزایش رفاه مصرف‌کننده نیز بدین معنا می باشد که مصرف‌کنندگان برای راحتی و آسایش خود، برای ظاهر و قابلیت اعتماد، اطمینان و اعتبار بهتر بسته‌بندی، حاضرند مبلغی را اضافه پرداخت کنند(کاتلر و آرمسترانگ،  1385، ص363).

 

2-2-2-6-2-کارکردهای بسته‌بندی

بسته‌بندی اهداف مختلفی دارد که عبارتند از:

1) حفاظت فیزیکی؛ حفاظت از اشیاء درون بسته از تکان شدید، فشار، دما و غیره.

2) حفاظت مانع (Barrier Protection)؛ مانعی از اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و غیره.

3)  در برگیری یا انباشتگی (Containment and Agglomeration)؛ اشیاء ریز و کوچک معمولا با یکدیگر در یک بسته برای حمل و نقل به شکل گروهی قرار می‌گیرند.

4)  انتقال اطلاعات (Information Transmission)؛ اغلب، روی بسته یا برچسب بسته‌بندی، اطلاعاتی درمورد چگونگی بهره گیری، حمل و نقل، بازیافت یا مصرف محصول یا بسته موجود می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس
  • اولویت بندی عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز  با فرمت ورد